روانشناسي رايحه


 

ترجمه: سميه مقصودعلي




 

شما از چه رايحه‏اي خوش‏تان مي‏آيد؟ تا به حال، درباره اين موضوع چيزي شنيده‏ايد که بو و رايحه مورد علاقه افراد مي‏تواند با شخصيت‏شان ارتباط داشته باشد؟ بررسي‏هاي مختلفي در اين باره انجام شده و با پرسش از افراد با ويژگي‏هاي شخصيتي مختلف درباره بو و رايحه مورد علاقه‏شان نتايج جالبي به دست آمده است.
«ماريان بندت» يکي از برجسته‌ترين متخصصان عطر و اودکلين در دنياست که مي‌تواند با بررسي شخصيت، ظاهر فيزيکي، شيوه و نوع محيط زندگي فرد و تلفيق آنها با علم شيمي رايحه مناسب اشخاص را بسازد. او معتقد است رايحه انتخابي هر فرد در پس تمام رفتارهاي اجتماعي او، شخصيتي نامريي اما تاثيرگذار از او مي‌سازد. به عقيده او نوع عطر انتخابي شما علاوه بر مشخص کردن خصوصيات ذاتي‌تان، بر نحوه رفتار ديگران با شما اثر شگفت‌آور دارد.
بندت در توضيح اين مطلب مي‌گويد: «عطري که انتخاب مي‌کنيد مانند انتخاب يک موزيک به هنگام پذيرايي از مهمانتان است. اگر موزيک انتخابي ملايم باشد مهمان احساس آرامش و سکون و راحتي مي‌کند و اگر پرهيجان باشد به جنب‌وجوش مي‌افتد.»
حال با خواندن اين مطلب شما مي‌توانيد با يافتن نوع رايحه مورد علاقه هر شخص به بخشي از خلقيات و خصوصيات رواني او پي ببريد:
• رايحه‌هاي وانيلي، جوز هندي، فلفل سياه، کاجي، بلوطي: کساني که از اين گروه رايحه استفاده مي‌کنند افرادي خلاق، علاقه‌مند به تنهايي، سنتي، مودب، باوقار، خوش‌سليقه، بااستعداد، علاقه‌مند به گردآوري اشياي قيمتي و طرفدار حکمت و منطق‌اند.
• رايحه مرکبات مانند نارنج، ليموترش، پرتقال: افرادي که جذب اين گونه روايح مي‌شوند افرادي با انضباط، عاشق برنامه‌ريزي و نقشه کشيدن و کمال‌گرا هستند.
• رايحه ميوه‌هايي مانند شاتوت، توت، تمشک، هلو: کساني که اين گروه از رايحه‌ها را مي‌پسندند افرادي پرشور و اشتياق، گرم و خوش‌برخورد و علاقه‌مند به کارهاي گروهي‌اند.
• رايحه گل‌هاي سفيد مثل ياس و ياسمن: علاقه‌مندان به اين گروه از روايح، طبيعتي شيرين دارند. وفادار و وظيفه شناسند. علاقمند به زيبايي‌اند و عضويت در گروه‌هاي کوچک را به حضور در گروه‌هاي پرتعداد و بزرگ ترجيح مي‌دهند.
• رايحه‌گل‌هايي مانند رز، نسترن: افراد علاقه‌مند به اين گروه از روايح گرايش فراواني به زيبايي دارند. عاشق گردآوري اشياي زينتي و بسيار مهمان‌نوازند.
• رايحه جنگل، چوب خشک تازه قطع شده،‌ صندل و سرو: افراد دوستار اين روايح افرادي مبادي آداب، منظم، سنتي و علاقه‌مند به فلسفه خونسرد و بسيار محتاطند.
• روايح دريايي، يادآور رودخانه، دريا، درياچه يا باران: علاقه‌مند به سادگي به ويژه در ظاهر، راستگوي،‌ داشتن فضاي باز فکري و هراس از قرار گرفتن در محيط‌هاي بسته از ويژگي‌هاي اخلاقي و روحي علاقه‌مندان به روايح دريايي است.
• روايحي که هواي تازه و پاک قله کوه را به ياد مي‌آورند: افراد اين گروه، با وجود داشتن روحيه‌اي اجتماعي و شهري در باطن خود علاقه فراواني به فرار از محيط‌هاي بسته شهر و سکونت در حومه آن دارند. سبک زندگي اين افراد بسيار متوازن و متعادل هستند.
• رايحه چرم، جير، عسل: اين نوع روايح در ميان مردان طرفدار بيشتري دارد. رايحه‌هايي که منطقي بودن، حکمت‌گرايي، پژوهشگري و روحيه فرامرزي را توصيف مي‌کند.

منبع:www.salamat.com